


Declaratia 394 in 2016, conform formatului publicat la 01.07.2016

Declaratia 394 in 2016 (forma aplicabila cf Ordinului ANAF nr. 3769/2015), conform formatului publicat pe 01.07.2016
In acest material puteti gasi informatii privind noua structura a Declaratiei 394, precum si setarile ce trebuiesc
efectuate in sistemul Platphorma 10 pentru a putea genera aceasta declaratie.
Ordinul ANAF nr. 3769/2015 privind declararea livr?rilor/prest?rilor ?i achizi?iilor efectuate pe teritoriul na?ional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA ?i pentru aprobarea modelului ?i con?inutului declara?iei informative privind livr?rile/prest?rile ?i achizi?iile efectuate pe teritoriul na?ional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 11 din 7 ianuarie 2016 ?i va intra în vigoare la data de 1 iulie 2016 (dupa o amanare).
Consideratiile de mai jos reprezinta o interpretare a noastra referitoare la ordinul ANAF si a normelor de aplicare.
Cine completeaz? formularul 394
Ordinul ANAF nr. 3769/2015 prevede c? declara?ia 394 trebuie completat? ?i depus? de c?tre:
1. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România ?i care sunt obligate la plata taxei, pentru opera?iuni taxabile cu cota prev?zut? de Codul fiscal.
- În acest sens, declara?ia trebuie depus? pentru orice opera?iune taxabil? pentru care este emis? o factur?, inclusiv pentru avansuri sau pentru opera?iunile la care se aplic? sistemul TVA la încasare
- Declara?ia trebuie s? con?in? facturile emise în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscris? men?iunea „taxare invers?” sau „TVA la încasare”.
- În acela?i timp, în declara?ie trebuie înscrise atât baza impozabil? ?i TVA aferente facturilor emise prin autofacturare, cât ?i valoarea total? a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate ?i bonurile fiscale care îndeplinesc condi?iile unei facturi simplificate, indiferent dac? au sau nu înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, care realizeaz? în România achizi?ii de bunuri sau servicii.
- În acest caz, declara?ia trebuie s? con?in? facturile primite în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscris? men?iunea „taxare invers?” sau „TVA la încasare”, precum ?i borderourile de achizi?ii de bunuri ?i filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol în cazul achizi?iilor efectuate de la persoane fizice.
- Mai mult, în formularul 394 trebuie s? apar? valoarea total? a facturilor simplificate ?i a bonurilor fiscale care îndeplinesc condi?iile unei facturi simplificate, dac? au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
Observatii:
a. Daca in perioada de raportare nu se inregistreaza livrari sau achizitii, declaratia se va depune pe 0 ! (pana acum nu se depunea);
b. Daca sunteti inregistrati in scopuri de TVA doar pentru achizitii intracomunitare de bunuri si/sau servicii, nu veti depune aceasta declarartie.
Termenul de depunere ?i perioada de raportare
Declara?ia 394 se va depune, în 2016, ca ?i pân? acum, în data de 25 a lunii urm?toare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (lunar, trimestrial), chiar ?i în cazul în care în acea perioad? nu au fost realizate opera?iuni de natura celor care fac obiectul declara?iei.
Având în vedere c? Ordinul ANAF nr. 3769/2015 intr? în vigoare abia la 1 aprilie 2016, în lunile ianuarie ?i februarie, formularul declara?iei 394 va fi cel valabil în 2015, iar începând cu declara?ia lunii martie va fi folosit? varianta 2016 a formularului 394.
Astfel, contribuabilii care au perioada fiscal? luna calendaristic? vor depune pentru lunile ianuarie ?i februarie 2016 declara?ia 394 prev?zut? în Ordinul ANAF nr. 3596/2011. De men?ionat c?, pân? la data de 25 aprilie 2016 inclusiv, ace?tia sunt obliga?i s? depun?declara?ia în noul format ?i s? înlocuiasc? astfel declara?iile depuse anterior pentru lunile ianuarie ?i februarie.
Ordinul ANAF nr. 3769/2015 mai prevede c? declara?ia se depune în format electronic sub forma unui fi?ier PDF, care are ata?at fi?ierul XML, disponibil pe site-ul ANAF. Formularul poate fi depus prin mijloace electronice de transmitere la distan??, pe portalul e-România, numai în cazul în care pl?titorul de?ine un certificat calificat, eliberat în condi?iile Legii nr. 455/2001 privind semn?tura electronic?.
În acela?i timp, Ordinul ANAF prevede c? declara?ia poate fi depus? ?i în format electronic, pe suport electronic, înso?it de formularul 394 în format hârtie (doar prima pagin?), semnat ?i ?tampilat, direct la registratura organului fiscal competent sau poate fi comunicat? prin po?t? cu confirmare de primire.
Ce este nou la modul de completare a declara?iei 394
Varianta valabil? din aprilie 2016 a formularului 394 privind livr?rile ?i achizi?iile pe teritoriul na?ional în anul 2016 va necesita un efort suplimentar pentru completare ?i depunere.
Declara?ia va fi mai greu de completat având în vedere faptul c? tranzac?iile societ??ii sunt defalcate luând în considerare toate posibilit??ile existente în Codul fiscal. Pentru livr?rile supuse tax?rii inverse sunt 12 casete, în func?ie de fiecare bun supus tax?rii inverse (cereale ?i plante tehnice, de?euri, material lemnos, telefoane mobile, microprocesoare, console ?i jocuri etc.).
În acela?i timp, ?i achizi?iile supuse tax?rii inverse au fost defalcate pe sortimentele de bunuri achizi?ionate de persoana impozabil?.
In noua variant? a formularul 394, livr?rile ?i prest?rile de servicii pe teritoriul na?ional efectuate de persoana impozabil? se defalc? prin prezentare de c?tre:
- Clien?i cump?r?tori ce aplic? sistemul de TVA cu exigibilitate normal?;
- Clien?i cump?r?tori ce aplic? sistemul de TVA cu plata la încasare.
Apoi, structura de vânzare este defalcat? în func?ie de cota de TVA aplicabil?, cu alte cuvinte:
- TVA de 20%;
- TVA de 9%;
- TVA de 5%.
Ce trebuie s? declare persoana impozabil? în noul formularul 394
Începând din acest an, persoana impozabil? trebuie s? completeze în declara?ia 394 date referitoare la plaja de facturi aferent? perioadei de raportare, precum ?i num?rul total de facturi emise în perioada de raportare, aici fiind incluse ?i facturile stornate, anulate sau autofacturile.
Not?: Elementele bonurilor fiscale, când valoarea este pân? în 100 de euro sau, cu acordul autorit??ilor fiscale, pân? în 400 de euro inclusiv TVA, conduc la îndeplinirea unei func?ii de factur? simplificat?.
Din 2016, în declara?ia 394 vor fi declarate toate bonurile fiscale emise, fie ele facturi simplificate, fie cele pe care nu se precizeaz? codul de identificare al cump?r?torului, atât ca num?r total de bonuri fiscale, cât ?i ca valoare.
Un element de noutate îl reprezint? ?i obliga?ia declar?rii unor situa?ii ce nu ?in neap?rat de sistemul de TVA. Se vor declara achizi?iile de bunuri ?i servicii de la persoane din sectorul agricol ce au ca document justificativ, de la caz la caz, carnetul de comercializare a produselor, facturi sau borderouri de achizi?ie.
De asemenea, în varianta valabil? în 2016 a formularului 394 vor trebui s? fie declarate ?i achizi?iile ?i livr?rile c?tre persoane neînregistrate în scopuri de TVA, defalcate pe ?ara de reziden?? a beneficiarului.
Dac? în decontul perioadei, persoana impozabil? înregistreaz? TVA de rambursat, aceasta va completa dou? tabele cu achizi?iile ?i livr?rile pe categorii principale de tranzac?ii pentru a explica motivul înregistr?rii unei sume TVA de rambursat.
Pe scurt, formularul va cuprinde pe de o parte:
Livrari:
-> toate facturile emise in perioada de raportare, inclusiv cele cu Taxare inversa sau TVA la incasare, facturile emise prin autofacturare (baza si TVA), valoarea TOTALA a bonurilor fiscale (inclusiv facturile simplificate si bonurile fiscale, indiferent daca au sau nu inscris codul de TVA al beneficiarului);
Achizitii:
-> toate facturile care au fost primite in perioada de raportare, inclusiv cele cu mentiunea Taxare inversa sau TVA la incasare;
-> achizitiile realizate in baza filelor de comercializare a produselor din sectorul agricol si achizitiile efectuate in baza borderourilor de achizitii
-> toate achizitiile realizate in baza facturilor simplificate si a bonurilor care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, daca au inscris codul de TVA al beneficiarului
Declaratia va contine in mod distinct si in detaliu, operatiile desfasurate cu urmatoarele categorii de persoane:
-> persoane inregistrate in scopuri de TVA in Romania;
-> persoane neinregistrate in scopuri de TVA in Romania (adica orice persoana cu care desfasurati o activitate comerciala, indiferent daca e platitor de TVA sau nu);
-> persoanele impozabile, nestabilite in Romania, dar care sunt stabilite in alt stat membru al UE si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania;
-> persoanele impozabile neinregistrate in Romania, nestabilite in UE si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.
Alte elemente de noutate
Rectificarea declara?iei
Incepand cu luna iulie 2016 rectificarea se va putea face pentru datele declarate, considerate declarate eronat! Nu se vor mai putea inscrie in declaratie facturile primite (sau emise) in alta perioada fata de data intocmirii documentului.
Ce inseamna acest lucru? Daca am raportat pentru luna iulie o suma gresita, un nume de firma eronat, etc, vom putea rectifica aceasta inregistrare, prin redepunerea declaratiei 394. Insa nu vom mai putea redepune aceasta declaratie daca vom primi intr-o luna ulterioara niste documente aferente lunii iulie.
Declararea seriilor de facturi
Incepand cu luna iulie 2016 se vor declara seria si numarul facturilor emise in perioada de raportare. Acestea se refera DOAR la facturile emise pe teritoriul national.
Declararea facturilor anulate
Incepand cu luna iulie 2016 se vor declara distinct facturile anulate (factura anulata este acea factura emisa de unitate, dar NETRANSMISA partenerului).
Declararea facturilor stornate
Incepand cu luna iulie 2016 se vor declara distinct facturile stornate. Prin factura stornata se intelege (in acceptiunea D394) acea factura a carei valoare totala este negativa. In interpretarea noastra, aici vor fi prinse si reducerile comerciale si/sau financiare acordate, inclusiv facturile emise de retur.
Puteti descarca Anexa 1 cu regulile de validare si toate semnificatiile campurilor aici
B. Setari ale sistemului Platphorma 10.8 v2016:
Sistemul de gestiune financiar contabil Platphorma a fost adaptat in conformitate cu prevederile legislative in vigoare.
Pentru a beneficia de aceste actualizari, rulati optiunea "Actualizare modul 2016" disponibila in ecranul principal al programului Platphorma 10 (2016), in meniul Operatiuni.
In conformitate cu prevederile Ordinului ANAF nr. 3769/2015 au fost introduse urmatoarele campuri (setari):
In modulul Parteneri, pentru fiecare partener in parte, se pot seta:
1. persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania=Platitor tva
2. persoane neinregistrate in scopuri de TVA= Neplatitor tva sau Persoana fizica
3. persoane nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt stat membru, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania= Persoana nestabil RO
4. persoane nestabilite in Romania, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania,nestabilite pe teritoriul UE= Persoana nestabil UE
Tot aici ptr. persoanele neinregistrate in scopuri de tva se va alege si codul tara si codul judet
In modulul Nomenclator articole la editare se vor alege codurile la produsele speciale pentru care se va depune D394 ( daca e cazul ) :
In modulul Borderou vanzari s-a introdus coloana pentru adaugare numar bonuri daca se introduce monetarul zilnic:
Tot aici se poate introduce numarul AMEF (Aparat Marcaj Electronic Fiscal)
Pentru ca acest numar sa fie completat automat de sistem, se introduce configurarea:
NRAMEF+Pluc=numar amef care il va pune implicit la adaugare borderou
Ex: Pentru punctul de lucru 01 si numar amef 123456 se va adauga configurarea
NRAMEF01=123456
In modulul Facturi emise se va putea selecta plaja de serii/numere pentru facturile emise:
In modulul Facturi emise se va putea alege tipul declaratiei 394:
Se va alege tipul act declaratie 394 ( daca e cazul )
Observatie: Daca este nebifat nimic in lista de optiuni, sistemul va considera operatiunea ca 'Normal' !
Tip partener 394 va fi luat din parteneri
(se va modifica daca firma intra sau iese din regimul tva in cursul lunii )
Ptr actele deja adaugate se va da optiunea de pe meniul Speciale Actualizeaza tip partener 394 din parteneri la selectete parola 111
( daca pe coloana tip partenber 394 de pe act nu este nimic la calcul declarative 394 tipul va fi luat din modulul parteneri )
In modulul Acte primite - NIR se va putea alege tipul declaratiei 394:
Tip partener 394 va fi luat din parteneri
(se va modifica daca firma intra sau iese din regimul tva in cursul lunii )
Ptr actele deja adaugate se va da optiunea de pe meniul Speciale Actualizeaza tip partener 394 din parteneri la selectete parola 111
( daca pe coloana tip partenber 394 de pe act nu este nimic la calcul declarative 394 tipul va fi luat din modulul parteneri )
In modulul Jurnale TVA va aparea optiunea Declaratie 394T